ماجرای یک بام و دوهوای راه‌آهن زنجان - تهران
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: سال ۹۳ دوخطه شدن خط ریلی زنجان به تهران مصوب شد. بیشتر از ۶ سال از آغاز پروژه دوخطه کردن محور تهران، قزوین زنجان می‌گذرد، محور ریلی که می‌تواند سهم مهم و تأثیرگذاری در توسعه منطقه شمالغرب کشور داشته باشد اما طی سال‌های اخیر باوجود چالش‌ها و مشکلات فراوان این پروژه پیشرفتی که انتظار می‌رفت را نداشته است.

ژئوسنتتیک

 

از کمبود اعتبارات گرفته تا مشکلات زیرساختی و برخی مسائل دیگر مانع به سرانجام رسیدن این پروژه بوده‌اند. رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در سفر به استان زنجان، قول تأمین اعتبار برای تکمیل این پروژه را داد ولی مشکلی که گریبان این پروژه را گرفته، ۱۰ کیلومتری است که از داخل شهر تاکستان در استان قزوین عبور می‌کند.

 

برخی‌ها که منافعشان از توسعه و رشد شهر تاکستان به خطر می‌افتد مانع اجرای طرحی هستند که به گفته کارشناسان سهم مهمی در توسعه شهرهای موجود در مسیر خط ریلی می‌تواند داشته باشد. مسیری که بسترساز رشد و توسعه منطقه محسوب می‌شود و بی‌توجهی و افتادن در بازی برخی سو ء استفاده‌کنندگان از نجابت و صداقت مردم شهر تاکستان، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای منطقه داشته باشد.

اگر به این اصل در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها توجه کنیم که هر روز دیرکرد در روند اجرای پروژه‌ها، هزینه هنگفتی به بیت‌المال تحمیل می‌کند، بی‌شک تأخیر چندساله برای اجرای پروژه دوخطه کردن مسیر ریلی تهران، قزوین، زنجان با توجه به وضعیت اعتبارات و تحریم‌ها تنها می‌تواند ضربه زدن به بیت‌المال باشد.

۲ خطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین، یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان بوده که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز و کارگاه آن پس از مدتی وقفه، فعال و پیشتر ۸۰ میلیارد تومان نیز از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور برای اتمام این پروژه، کارسازی شده استدوخطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین، یکی از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار استان زنجان بوده که کارگاه آن پس از مدتی وقفه، فعال و پیش‌تر ۸۰ میلیارد تومان نیز از طریق سازمان برنامه‌وبودجه کشور برای اتمام این پروژه، اختصاص‌یافته است.

این پروژه هم‌اکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با افتتاح آن تلاقی قطارها به‌طور کامل حذف و موجب افزایش ایمنی سیر و حرکت شده و حرکت زوج و فرد قطارهای رفت‌وبرگشت رعایت می‌شود.

نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ۶ مردادماه سال جاری در بازدید از مسیر ریلی زنجان از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین خبر داده بود، اعتباری که بنا به گفته مسئولان استان تخصیص آن محقق شده است.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه پروژه خط ریلی دوم مسیری است که می‌تواند قزوین را به زنجان مرتبط کند، متذکر شده بود: با اجرای این پروژه ظرفیت حمل بار در مسیر کریدور شرق به غرب کشور بیش از هفت میلیون تن افزایش خواهد یافت.

ورق پلاستیک 

 

وی با اشاره به اینکه کاهش یک ساعت و نیمه زمان سفر در مسیر ریلی زنجان - قزوین از دستاوردهای اجرای این پروژه است، گفته بود: پروژه ۲ خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین حداکثر تا اسفند ماه سال جاری افتتاح شده و به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین فعال بوده و راکد نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در این زمینه به خبرنگار مهر، می‌گوید: پروژه دوخطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار استان بوده و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و نماینده عالی دولت در استان زنجان نیز بر این موضوع تأکید جدی دارند.

رامین میرزایی ادامه می‌دهد: پیمانکار پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین در چهار قطعه فعالیت می‌کند و این بدان معنی است که پروژه مذکور فعال بوده و راکد نیست.

پروژه دو خطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان پروژه ملی بوده و مربوط به استان زنجان نیست و زمانی که به این پروژه واژه ملی اطلاق می‌کنیم، این بدان معنی است که پروژه مذکور مربوط به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان برنامه و بودجه استوی می‌افزاید: پروژه دوخطه کردن راه‌آهن قزوین به زنجان پروژه ملی بوده و مربوط به استان زنجان نیست و زمانی که به این پروژه واژه ملی اطلاق می‌کنیم، بدان معنی است که پروژه مذکور مربوط به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان برنامه‌وبودجه است.

میرزایی می‌گوید: به همین خاطر نمی‌توان در خصوص اینکه چرا اجرای این پروژه روند طولانی را تا به امروز طی کرده است، اظهارنظر کرد و تنها مسئولیت استان در این زمینه، نظارت بر اجرای پروژه‌های ملی در استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه مدیریت سوخت، کاهش طول سفر به‌ویژه برای هزاران مسافر و … از مزیت‌های دوخطه شدن راه‌آهن تهران - زنجان به شمار می‌رود به خبرنگار مهر می‌گوید: اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی دوخطه کردن محور زنجان- تهران-تبریز است؛ چراکه محور ریلی تهران – تبریز مهم‌ترین شریان در کشور بوده و جاده‌های موازی با این خط در حال اشباع است.

مسعود بیات‌منش ادامه می‌دهد: پروژه مذکور در حوزه استان زنجان به پیمانکاران واگذارشده و هزینه این پروژه از منابع حاصل از محل صرفه‌جویی سوخت در این پروژه تأمین می‌شود، این در حالی است که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد از زیرسازی‌های مربوط به این پروژه انجام و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از روسازی پروژه نیز به انجام رسیده و ریل‌گذاری از طرف تهران در حال انجام است.

 حوضچه پرورش ماهی

 

مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب کشور نیز با بیان اینکه چهار قطعه از دوخطه کردن مسیر ریلی زنجان-قزوین در محدوده استان زنجان واقع‌شده است، می‌گوید: در سفر اخیر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه مصوب شد که این میزان اعتبار تخصیص‌یافته است.

علی خدایی با بیان اینکه پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان - تهران بیش از ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و توسط چهار پیمانکار در چهار قطعه در حال انجام است، ادامه می‌دهد: دوخطه شدن این مسیر موجب افزایش سرعت حرکت قطارها و نیز ارتقای خدمات به مردم در این مسیر شده و علاوه بر آن موجب افزایش سرمایه‌گذاری به دلیل دسترسی به خط آهن می‌شود. از طرفی مدت‌زمان سفر در این مسیر تا یک ساعت کاهش خواهد یافت.

۱۱ کیلومتر مانعی برای اتمام یک پروژه ملی

با صحبت‌های مسئولان زنجانی مرتبط با پروژه دوخطه کردن مسیر ریلی زنجان-قزوین و ارائه توضیحات در این خصوص، ۱۱ کیلومتر در داخل شهر تاکستان به عنوان چالش عمده در این زمینه مطرح شد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ۱۹ آذر سال جاری در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه در تمام شهرهای دنیا اولویت عبور راه‌آهن از داخل شهر است، متذکر شده بود: در کنار همه این طرح‌ها، نظر مردم مهم است اما راه‌آهن به‌گونه‌ای با مردم تاکستان رفتار کرده که مردم آن را جز ضرر و دردسر چیز دیگری نمی‌دانند.

علی فرخزاد معتقد است راه‌آهن می‌تواند زمینه توسعه شهر را فراهم کند و از توسعه شهر با احداث راه‌آهن سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: مردم تاکستان از وجود راه‌آهن در شهر خود فقط معایب آن را چشیده‌اند و اگر محاسن را هم می‌چشیدند این‌چنین ناراحت نمی‌شدند.

وی با اشاره به اینکه بیرون بردن راه‌آهن به باغات انگور که ریشه و قدرت این شهر است آسیب‌زا خواهد، بود می‌گوید: در بهترین حالت باید خط به بیش از ۱۵ کیلومتر دورتر برده شود که این کمی سخت و به ضرر تاکستان خواهد بود.

آب بندی استخر

 

برخی در گذشته قول‌هایی داده‌اند، برای رأی جمع‌کردن برای خودشان یا تفکر سیاسی متبوع خود، ولی آنچه امروز به‌عنوان یک اصل مهم است لزوم اجرای پروژه‌ای است که طی چند سال گذشته به بهانه‌های مختلف اجرای آن با مشکل مواجه شده است. پروژه‌ای که در صورت تحقق و اجرا می‌تواند نقش مهمی در توسعه منطقه داشته باشد.

کد خبر 5116889

 

منبع مهرنیوز





:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: